Automatyczne prowadzenie Audi w trzech krokach

Nowe Audi A8: w standardzie system warunkowego, automatycznego prowadzenia poziomu 3.

Nowe Audi A8 jest pierwszym na świecie samochodem produkowanym seryjnie, przystosowanym do zgodnego z międzynarodowymi standardami automatycznego prowadzenia poziomu 3. Pilot jazdy w korkach Audi AI zamontowany w tym modelu, może przejąć zadanie prowadzenia samochodu na autostradzie lub na drodze szybkiego ruchu z przeciwległymi pasami ruchu oddzielonymi od siebie barierami, o ile prędkość pojazdu nie przekracza 60 km/h. System zarządza ruszaniem, przyspieszaniem, manewrowaniem, zwalnianiem i hamowaniem auta, o ile znajduje się ono przez cały czas na obranym wcześniej pasie ruchu. W przypadku, gdy kierowca aktywuje system pilota jazdy w korkach przyciskiem AI umieszczonym na konsoli środkowej, może na dłuższy czas zdjąć nogę z pedału gazu i ręce z kierownicy. Inaczej niż podczas jazdy automatycznej na poziomie 2., osoba prowadząca nie musi ciągle nadzorować pojazdu i – w zależności od przepisów obowiązujących w danym kraju - może skupić się na innych aktywnościach proponowanych przez pokładowy system infotainment. Musi jednak zachować czujność i być zdolną do ponownego przejęcia kontroli nad pojazdem, kiedy system tego zażąda.

Funkcjonowanie pilota jazdy w korkach Audi AI opiera się na dwóch rozwiązaniach technicznych, które Audi, jako pierwszy na świecie producent samochodów, wprowadziło do wyposażenia standardowego. Pierwsze z nich, to centralny sterownik systemów wsparcia kierowcy (zFAS), generujący obraz otoczenia pojazdu metodą fuzji danych pozyskiwanych z czujników. W tym samym czasie, w układzie czujników radarowych zachodzi kolejna fuzja danych. Jednocześnie, kolejny innowacyjny system, czyli skaner laserowy, dostarcza szczegółowych informacji np. na temat pojazdów wjeżdżających przed nami na nasz pas ruchu i o strukturze pobocza drogi.

Wdrożenie pilota jazdy w korkach Audi AI wymaga zarówno jasności co do przepisów prawa obowiązujących w danym kraju, jak i adaptacji i przetestowania systemu na konkretnym rynku. Ponadto brać należy pod uwagę różne procedury homologacyjne w różnych państwach i różne terminy ich trwania. Stąd Audi podjęło decyzję, że system pilota jazdy w korkach w nowym A8 będzie wprowadzany na rynki stopniowo, w zależności od dostosowania przepisów prawnych tam obowiązujących.

Wysoce zautomatyzowana jazda poziomu 4.: pojazd koncepcyjny wyposażony w najnowocześniejsze rozwiązania

Pokazywane we Frankfurcie studyjne Audi, to SUV coupé długości 4,9 metra. Bazujące na rozwiązaniach pochodzących z Audi e-tron concept, zaczerpnęło z tego modelu swe dynamiczne linie, progresywną technikę oświetlenia, funkcjonalne i eleganckie wnętrze oraz elektryczny napęd quattro złożony z trzech silników elektrycznych o łącznej mocy 370 kW.

Zupełnie nowym elementem umieszczonym w tym modelu są inteligentne rozwiązania techniczne, redukujące obciążenie kierowcy i otwierające przed nim wiele możliwości przyjemnego i pożytecznego spędzenia czasu w samochodzie. Wszystkie te systemy, w wielu przypadkach czerpiące ze strategii sztucznej inteligencji i tzw. machine learning, objęte są jedną, wspólną nazwą: Audi AI. Łączą się one bezprzewodowo z chmurą i z innymi pojazdami (car-to-X), dając możliwość uczenia się i myślenia w sposób proaktywny i empatyczny. Dzięki nim, kierowca zyskuje więcej czasu dla siebie, więcej bezpieczeństwa, wyższą wydajność i mobilność skrojoną pod własne potrzeby. Sercem automatycznego prowadzenia poziomu 4. jest zamontowany w tym studyjnym SUV’ie coupé centralny sterownik systemów wsparcia kierowcy zFAS nowej generacji. Dostarcza on informacji pilotowi jazdy po autostradzie, który przejmuje zadanie prowadzenia pojazdu przy prędkości max. nawet 130 km/h i potrafi automatycznie zmienić pas ruchu.

Autonomicznie, w trasie ku przyszłości: samochód koncepcyjny jeżdżący na poziomie 5.

Drugi pokazany przez Audi na IAA 2017 samochód koncepcyjny, autonomicznie zmierza ku przyszłości. Oferuje on swym pasażerom zupełnie nowy wymiar wolności, w którym nie muszą się już oni koncentrować na ruchu drogowym za szybą. Mogą wykorzystać ten dodatkowy czas na robienie czegoś zupełnie innego niż prowadzenie auta. W tym celu, studyjny model wykorzystuje wiele nowych funkcji z zakresu connectivity, komunikacji i systemów operacyjnych, czyniących podróż niezwykle komfortową. Dzięki koncepcji Audi AI, systemy te są inteligentne i przemyślane.

Nowy samochód koncepcyjny rodem z Ingolstadt zaprojektowany został z myślą o długich podróżach. Napędzany jest czterema silnikami elektrycznymi. Pozycjonuje się w segmencie D, a jego zasięg plasuje się w przedziale 700 – 800 kilometrów. Wygląd i wnętrze tego samochodu klasy wyższej są przełomowe i spektakularne. To w pełni elektryczne, prowadzące się automatycznie auto, oferuje wiele nowych możliwości, otwierających się np. przed projektantami.

Podczas IAA 2017, dwie światowe premiery celebrować będzie również Audi Sport GmbH. Czwarta generacja mocnego i wydajnego Avanta, to kolejny rozdział w pełnej sukcesów historii pierwszego modelu z gamy RS – RS 2 Avant. Spółka-córka Audi przedstawi również po raz pierwszy specjalny model limitowanej edycji z napędem na tylną oś.

Audi i HERE Technologies cały czas zacieśniają swoje więzy. W nowym A8, cztery pierścienie wykorzystują szereg usług i rozwiązań technicznych dostarczanych przez HERE – firmę specjalizującą się w produkcji map nawigacji i w geolokowanych usługach. Audi posiada udziały w HERE, a obie firmy zamierzają w przyszłości współpracować jeszcze bliżej. Wspólnie pokażą też swe produkty w New Mobility World, który jest częścią wystawy IAA 2017.
 

do góry